Стаття “Організація шахових турнірів”

ОРГАНІЗАЦІЯ ШАХОВИХ ТУРНІРІВ

Доброго часу суток всім читачам даного матеріалу.
Мова наразі піде про підготовку, організацію та проведення шахових змагань. Для початку трішки про себе. Мене звати Андрій Штукун. Коли я був студентом 3 курсу, під час літніх канікул, за компанію з друзями поїхав на турнір з класичних шахів у м.Шепетівка Хмельницької області. Даний турнір проходив в дуже комфортних умовах, до того часу турнірів такого рівня мені бачити не доводилось, оскільки в моїй області (Житомирській) турніри проводились дуже скромно і без бажання щось змінювати на краще. З того часу в мене з’явилось жагуче бажання проводити турніри такого ж професійного рівня в нашій області. Варто відразу відмітити двох людей без активної допомоги яких це було б неможливим. Вони завжди були поряд, підтримували в важкі часи та допомагали ідеями, фінансами та особистою допомогою, присутністю, суддівством на більшості змагань, котрі з того часу започаткувались в нашій Житомирській області. Це Богдан Веремій та Роман Хитрич. Фактично всі ідеї, котрі будуть описані в даній статті є результатами «проб і помилок» наших спільних зусиль. На протязі двох років ми проводили серію дитячих турнірів «Гран-Прі Житомирської області», котра складалась із 5 етапів та фіналу. Перевірялись різні підходи до організації, підготовки та проведення турнірів. Приємно відмітити, що в наших турнірах приймали участь учасники інших областей: Київської, Хмельницької, Львівської, Одеської. Фактично «Чуднівська Вежа» – своєрідний «поліський Вейк-ан-Зеє» є результатом наших спроб і помилок. І той факт що в квітні 2015 року в Чуднові (маленькому районному центрі, де всього 2 школи і населення 5000 осіб) грали представники аж 8 областей є кращим свідченням того, що наша праця була не марною і розвивалась в правильному руслі.
Відомий вчений Альберт Ейнштейн сказав: «Я завжди думаю про те, що мої внутрішнє і зовнішнє життя засновані на працях і думках інших людей, живих та мертвих, і що я повинен розширювати себе, щоб давати світові стільки ж, скільки я отримав і продовжую отримувати зараз». 
Тому перш ніж перейти до власне шахового матеріалу варто згадати про автора, на чиїх книгах базується мій світогляд. Американський лектор та літератор ХХ століття Наполеон Хілл ще будучи молодою людиною, поставив собі життєву ціль, проаналізувавши життєві шляхи найбагатших та найвпливовіших людей Америки а також біографії найвідоміших людей всіх часів, розробити практичну філософію успіху, прийнявши яку будь-яка людина змогла б досягнути успіху в тій сфері діяльності де побажає. Він потратив на здійснення своєї цілі все життя, його книги є класичними в сфері досягнення успіху. Кожна випущена ним книга ставала бестселером. Ці книги справляють позитивний вплив на життя будь-якої людини, котра не полінується з відкритою свідомістю прийняти його поради та ідеї. Я рекомендую всім людям, котрі щиро бажають досягнути в житті успіху його книгу «16 законов успеха» – це найбільш повний варіант ідей філософії успіху. Ця книга була перечитана мною не один раз, і досі у вільний час перечитую в їй окремі моменти. Фактично це настільна книга мого життя, як для віруючої людини Біблія. Ідеї Наполеона Хілла були перенесені на організацію та проведення шахових змагань.
«Треба любити те, що робиш і тоді праця, навіть сама груба, підніметься до творчості»
М.Рильський
З точки зору організації, шаховий турнір можна порівняти з повноцінною шаховою партією, котра складається з дебюту, мітельшпілю та ендшпілю. Якщо ви граєте у всіх стадіях партії сильно та правильно, то з вами супернику ніколи не буде сумно проводити час; якщо ж ви граєте слабко, то з часом усвідомлюєте, що бажаючих з вами грати все менше і менше і у вас пропадає бажання цим займатись.
Що ж включає в себе кожна зі стадій?

1. Дебют триває з моменту прийняття рішення про проведення турніру і завершується в момент появи першого учасника на реєстрацію на змагання. Дебют включає:

– підготовка Положення про змагання;
– реклама турніру;
– підготовка турнірного залу;
– планування церемонії відкриття та сценарію заходу.

Мітельшпіль  розпочинається з появою першого учасника на реєстрацію та завершується після офіційного закриття змагань. Мітельшпіль включає:

  • реєстрація учасників;
  • церемонія відкриття змагань;
  • суддівство турнірів;
  • харчування учасників;
  • підведення підсумків;
  • церемонія нагородження призерів та закриття змагань.

2. Ендшпіль розпочинається з наступного дня після проведення турніру і завершується остаточним повноцінним звітом про турнір на шаховому сайті та інших джерелах масової інформації. Ендшпіль включає:

  • прибирання турнірного залу та приміщення після змагань;
  • набір таблиць з результатами змагань та подання необхідних матеріалів на обрахунок рейтингу;
  • подання звіту про змагання до державних органів та інстанцій, котрим звіт потрібен;
  • отримання фотографій та відео з турніру;
  • підготовка звіту для шахового сайту;
  • подяка всім спонсорам, організаціям, що допомагали в проведенні через різні ЗМІ.

Дебют

  1. Підготовка Положення про змагання
Положення необхідно розробити за 2-3 тижні до початку змагань. Якщо ви плануєте великий турнір із пошуком та залученням значних спонсорських коштів, тоді Положення потрібно розробляти ще раніше, щоб встигнути звернутись до потенційних спонсорів, а вони зі свого боку щоб встигли розглянути ваше звернення та прийняти рішення. В Положенні найважливіші пункти, котрі цікавлять учасників наступні:
  • . Дата та місце проведення змагань, час реєстрації. Що потрібно подавати при реєстрації (заявка на участь, розмір турнірного внеску тощо);
  • Які турніри, система проведення змагань, чи є обрахунок національного або міжнародного рейтингу;
  • Призи кращим учасникам (конкретні розміри грошових призів або помітка «призи будуть матеріальними»);
  • Умови поселення та проживання (орієнтовна вартість, варіанти поселення).
1.1. При виборі дати проведення змагань враховуйте релігійні та офіційні свята, проведення поблизу вашого міста інших шахових турнірів, проведення чемпіонатів України. Необхідно вибрати максимально вільну дату для проведення турніру, щоб якомога більше шахістів мали змогу приїхати на турнір. Одного року етап дитячого Гран-Прі присвячений Дню Перемоги у ВВВ співпав із «проводами» (релігійний обряд прощання з померлими, котрий проводиться на наступні вихідні після Пасхи), як наслідок організатори не дорахувались 1/3 частини запланованих учасників.
Місце проведення змагань може бути різним, головне старайтесь знайти місце, котре відповідає трьом основним вимогам: 1. прекрасне освітлення; 2. звукоізоляція (щоб ніякі посторонні шуми, наприклад дискотека чи концерти не заважали грі учасників); 3. наявність санітарного вузла. Краще для організаторів підібрати таке місце, де необхідні меблі (столи та стільці) вже знаходяться на місці. В іншому випадку з’являється додатковий клопіт: необхідно знайти звідки брати меблі, домовитись за їх доставку на місце змагань та повернення назад. Свого часу в Житомирі нами спільно із благодійним фондом ім. М.Заславського проводились турніри до Дня Перемоги у 5 різних місцях міста. Вирішувались питання з Житомирським державним технологічним університетом про надання необхідної кількості меблів зі студентських аудиторій, питання транспорту для перевезення, людей котрі меблі загружали та пошук місць де меблі змогли б переночувати, оскільки змагання були дводенними. Дуже багато зайвого клопоту.
Стосовно часу реєстрації необхідно дотримуватись простого правила: щоб всі учасники мали можливість вчасно прибути на початок змагань. Для прикладу, якщо поставити ранню реєстрацію, тоді до вас навряд приїдуть шахісти, котрим потрібно добиратись 5-6 годин. А якщо поставити пізню реєстрацію, то важко буде добиратись до дому тим учасникам, котрі їздять в своє рідне місто після кожного ігрового дня. Тут необхідна золота середина. Досвід показує, що краще всього ставити реєстрацію з 10.00 до 11.00 год. А якщо хтось не встигає, тоді його можна зареєструвати зарання і до 12.00 години (початку 1 туру) він з’явиться.
Що потрібно подавати при реєстрації? Якщо вам допомагає якась спортивна організація, котрій для звітності необхідні заявки учасників із печатками їх організацій та мед установ, тоді в Положенні обов’язково це зазначте. Якщо ж такої вимоги немає, тоді не потрібно зайвий клопіт доставляти потенційним гравцям турніру.
Стосовно турнірного внеску: учасники не люблять його сплачувати взагалі. Якщо вам вдалось знайти спонсора, котрий всі витрати по призах, фото та відео бере на себе краще проводьте турнір без внесків. В такому випадку ви гарантовано отримаєте більшу кількість учасників, ніж коли внесок в турнірі буде. Якщо ж внески необхідні, тоді встановлюйте такий розмір турнірного внеску, сплачуючи який, учасник турніру буде впевненим, що «позитивний ефект» від турніру значно внесок перевищить. «Позитивний ефект» – прекрасні умови для гри, обрахунок рейтингу, масовий турнір із сильними суперниками, прекрасна організація, чітке суддівство, безкоштовне харчування між турами, професійні фотографії після змагань, відеоролик про змагання у інтернеті, якісний турнірний звіт. Чим більше пунктів «позитивного ефекту» змагань у вас наявні, тим більший розмір внеску ви можете встановити. Якщо ж ви встановите внесок вищий ніж ваш турнір коштує, тоді з наступними турнірами ви будете бачити все меншу та меншу кількість учасників. Не нехтуйте репутацією турніру, якщо учасники будуть бачити та відчувати, що для їх стараються зробити якнайкраще, то з кожним наступним вашим турніром кількість гравців та географія змагань будуть розширюватись.
1.2. Стосовно того які турніри проводити є різні підходи. Краще всього окрім OPEN-турніру, в котрому грають всі бажаючі окремо проводити дитячий турнір. А якщо фінансові можливості дозволяють, то дитячий турнір краще розділити по віковим групам на 2 турніри (до 10 та до 15 років окремо). В м.Жмеринка (Вінницька обл.) проходить прекрасний за призами турнір. Розмір призового фонду високий і призи передбачені за перші 10 місць. Проте це загальний турнір і масово діти участі в ньому приймати не будуть, оскільки для їх цей турнір дуже важкий. З дітей там грають лише найсильніші, одні з кращих в області та Україні. Кількість учасників була восени 65 гравців, а весною 85. А ось якби паралельно проводився дитячий турнір (наприклад до 12 років), впевнений, що учасників було б значно більше. Як мінімум 40 дітей у дитячому турнірі б зібралось. Тому рекомендуємо організаторам дитячі змагання проводити окремо, паралельно з дорослим турніром.
Як правило використовується швейцарська система проведення змагань. І зрозуміло чому, саме при цій системі необмежена кількість учасників грає, а комп’ютерне жеребкування полегшує суддівську роботу. Якщо взяти окремий турнір, то кращої системи і не придумаєш. Проте якщо ви бажаєте проводити серію турнірів, за результатами яких кращі учасники потрапляють до фіналу, тоді фінальний турнір цікаво зробити за нокаут-системою на вибування. Чудова традиція на щорічному голландському турнірі Вейк-ан-Зеє, де є головний турнір А, в котрому грають 12 учасників за коловою системою, такий же турнір Б, і масовий турнір С за швейцарською системою. Переможці турнірів переходять у більш вищий за рангом турнір на наступний рік. Таким чином є додатковий стимул та мотивація в гравців. Тут звісно багато що залежить від розмірів призів. Якщо є значний призовий фонд, і чим вищий за рангом турнір тим вищі там призи, тоді така традиція доречна.
Запам’ятайте важливий момент: систему проведення змагань, вказану в Положенні необхідно дотримуватись. Зовсім свіжий приклад, турнір «Малинська весна», березень 2015 р. В Положенні про змагання було зазначено, що змагання проводяться за 2 дні в 7 турів, контроль часу 30 хв до кінця партії. В одному з турнірів зареєструвалось лише 6 учасників, тому організатор скористався порадою одного із приїзжих тренерів і вирішив всі п’ять турнірів проводити в 5 турів, причому за два дні. В перший день 2 тури, і в другий 3, контроль: на партію 30 хвилин. Для прикладу в той же час проходив турнір в м.Жмеринка і там гралось 5 турів по 30 хв за один день. В Житомирську область на серію дитячого Гран-Прі в 2014 році приїздили сильні шахісти з м.Броди, Львівської області. Прочитавши на сайті, що в Малині буде турнір, котрий являється етапом дитячого Кубка області вони туди приїхали, будучи впевненими що там турнір такого ж рівня, як і попередні. Потративши багато часу та грошей на дорогу на місці дізнались про те, що гри буде всього 2 тури в суботу і 3 в неділю. А позитивного ефекту було не так багато в турнірі: призи невисокі, сформовані з внесків, рейтинг не обраховувавсь. Не дивлячись на те, що шахісти посіли високі місця, виграними призами вони навряд повернули затрати на поїздку. Після того турніру мені, як організатору, ледь вдалось їх переконати приїхати на турнір «Чуднівська вежа».
Як показав досвід останніх років більшість шахістів бажають грати в турнірах де обраховується рейтинг, оскільки тоді видно прогрес або регрес спортивної форми. Для прикладу Ратнер Давид на турнірі «Чуднівська вежа» восени 2014 року не грав, оскільки там не обраховувавсь рейтинг. А у весняному турнірі рейтинг вже обраховувавсь і як наслідок батько Давида окрім нього привіз на змагання ще і обох його сестер. Ваш турнір значно солідніше та професійніше буде виглядати, якщо його результати будуть відправлені на обрахунок. І кількість учасників значно збільшиться. Не нехтуйте цим фактором.
1.3. Призи – це найголовніший фактор за яким більшість шахістів приймають рішення їхати або не їхати на турнір! Будьте впевнені, чим вищі у вашому турнірі встановлені призи, тим більше там буде грати учасників. І, обов’язково, в Положенні вказуйте розміри призів інакше ваш турнір буде виглядати як «кіт в мішку». В Положеннях про турніри в м.Коростишів як правило призи не вказуються, організатори вважають це не суттєвим фактором. Один із тренерів області привів мені цілком резонну арифметику. Якщо на турнір «Меморіал Кравченка» прибуло 50 учасників і в турнірі встановлений турнірний внесок 30 грн. Тоді зібрано турнірних внесків 1500 грн. Відомо що на призи додатково ще дають гроші рідні люди шахіста в пам’ять якого проводиться Меморіал (нехай для прикладу це буде 1000 грн). На турнірі видаються призи 1-250, 2-200, 3-150, 4-100, 5-80, 6-50 і далі ще 10 призів по 20 грн. Всього до видачі: 1000 грн. Виникає резонне запитання, куди пішли гроші зібрані з турнірних внесків?
Пам’ятайте – завжди дотримуйтесь «прозорості» у всіх фінансових питаннях, тим більше що ви маєте справу із шахістами, людьми що по своїй суті є розумними та логічними. І ще – якщо в Положенні прописані призи, ви зобов’язані їх видати. Іншого варіанту немає, оскільки постраждає ваша репутація – а її важко здобувати і легко втратити. Літом 2013 року в передвиборчий період в м.Попельня одна політична партія знайшла відомого шахіста і запропонувала йому провести обласний турнір на грошові призи, котрі вона надає. Організатор зателефонував тренеру м.Бердичів та запросив його приїхати на змагання. Розповів, що мають бути значні грошові призи а тому попросив привезти якомога більше учасників. Тренер домовився з іншим шахістом за машину, котру було заправлено бензином і разом зі своїми учнями вони приїхали на турнір. При реєстрації бердичівлян насторожило те, що поряд із дипломами стояли банки з медом різного об’єму. Вони поцікавились які призи в турнірі і їм відповіли, що призами є мед. А люди ж орієнтувались на зовсім інше, на те про що їм організатор сказав по телефону. Далі вийшов скандал, шахісти забрали з організатора гроші за спалений бензин і повернулись в своє місто, не граючи в турнірі. Ця ситуація є тим цікавішою, що організатор являється пасічником і займається бджолами. Звісно на помилках вчаться, тому ці два приклади є показовими. Не робіть подібних помилок.
1.5.Стосовно умов поселення та проживання варто зазначити наступне: перевіряйте особисто ті готелі, чи місця поселення куди ви збираєтесь направляти приїзжих учасників. Зі свого особистого досвіду: в лютому 2015 року я із учнем поїхали на 1 етап Кубка Рівненської обл. з шахів, що проходив в м.Рівне. На сайті Рівненської Федерації шахів була розміщена інформація про поселення для приїзжих, з адресами та контактними телефонами. Одним із варіантів значився новий гуртожиток з вартістю 50 грн/чол. З дороги ми прибули прямо на змагання, не маючи часу поселитись перед турніром. Після ігрового дня о 20.00 годині вечора ми прибули за вказаною адресою. Виявилось, що це не гуртожиток, а звичайна квартира, хазяїн якої наставив у всіх кімнатах двохповерхові, збиті з дошок ліжка і приймав туди всіх бажаючих. Ті ліжка під час сну хитались, і були підозри що вони можуть провалитись. Постілі не було, і окрім нас та ще трьох шахістів Рівненської області (котрі також не знали що там насправді за гуртожиток) ще були волонтери з інших областей, 4 юнаки та 3 дівчини. Ця молодь всю ніч в сусідній кімнаті співала, пила алкоголь, грала в карти і, ймовірно займались речами про які непристойно писати. Один з них посеред ночі зайшов в нашу кімнату, дістав дезодорант і так надухався, що після цього в кімнаті важко було дихати. Так незручно я себе давно не відчував, оскільки зі мною ще був неповнолітній учень, то це лише доставляло мені ще більше сорому. На місці організаторів, що вказали цей «притон» в варіантах поселення, не перевіривши особисто умови, і назвавши його «новий гуртожиток» мені було б соромно. Хоча ймовірно, що вони про це й не знають.
Ви маєте підготувати перелік варіантів поселення, із вартістю проживання та особисто переконатись, що там нормальні умови, хоча б гарантований тихий і мирний сон.
  1. Реклама турніру

         Вам напевне доводилось чути «реклама – двигун прогресу». І справді, мало сенсу в прекрасно організованому та проведеному турнірі, якщо про нього мало хто знає та приймає участь. Крім того, сама найкраща реклама – це репутація турніру. Якщо учасники всім задоволені то вони ще під час змагань запитують організаторів коли буде наступний турнір. Це саме головне, твердо для себе запам’ятайте: прекрасний турнір сам себе рекламує!
         Коли ви вже маєте підготовлене Положення про змагання, настав час щоб підготувати прекрасний рекламний ролик вашого турніру. Фактично ви висвітлюєте основні моменти Положення: дата та місце проведення, види турнірів, система проведення, контроль часу, нагородження учасників (обов’язково дотримуйтесь принципу прозорості, чітко розпишіть які призи за які місця передбачено), бонуси турніру (харчування, фото, відео змагань), час реєстрації, що необхідно подати при реєстрації, варіанти проживання, та контактний телефон за яким учасники можуть дізнатись відповіді на питання, що їх цікавлять. Обов’язково надайте ссилки на попередні звіти про ваші змагання, з яких можна дізнатись історію та приблизно оцінити рівень турніру. Якщо про ваші змагання були чудові відклики, можете їх в кінці анонсу змагань перелічити. Необхідно дати ссилку на Положення, яке бажано зробити з кольоровою печаткою, щоб учасники мали змогу його скачати, роздрукувати та представити в ті організації, котрі зможуть їм проплатити відрядження на змагання. Супроводжуйте текст фотографіями та цікавими картинками, оскільки тоді набагато веселіше та цікавіше сприймається суха інформація. В будь-якій справі можна придумати щось цікаве, веселе, оригінальне, таке чого до вас ще ніхто не робив. Якщо у вас є цікава ідея, то краще її реалізуйте. Проявляйте ініціативу, не бійтесь помилок, чим більше ви їх зробите тим більше дізнаєтесь, чого робити не варто і як краще діяти. 
         Окремо ви зобов’язані зазначити спонсорів, меценатів та організації котрі вам надають матеріальну допомогу для проведення турніру. Це дуже важливий момент! Таких людей ви зазначаєте в анонсі змагань а потім ще раз обов’язково у турнірному звіті, газетах, на телебаченні, всюди де ви пишете чи розповідаєте про дані змагання. В плані тих людей чи організацій, котрі вам допомагають будьте максимально вдячні. Пропонуйте їм виступити на відкритті змагань, на закритті турніру приймати безпосередню участь в нагородженні призерів, в першому турі в партії лідерів запропонуйте зробити символічний перший хід. Якщо ви знімаєте відеоролик про змагання, нехай спонсор там відповість на декілька запитань ведучої. Можна підготувати Подяку від імені організаторів, вставити її в гарну рамку та на відкритті змагань вручити. Якщо ви не віддячите за матеріальну допомогу, тоді на наступний турнір коли ви звернетесь по допомогу не дивуйтесь, якщо знайдуться вагомі причини чому вам допомогти не можуть. Але знайте справжня причина тільки одна – спонсор не відчув вдячності.
         Свого часу в м.Бердичів знайшовсь місцевий підприємець, котрий сказав що буде постійно надавати допомогу на проведення турнірів і надав тренеру шахів на проведення першого турніру 3000 грн. Турнір було проведено, спонсор виступив на відкритті перед учасниками, яких було близько 30. І після змагань ніде не було про нього згадано, навіть у відеоролику, котрий знімався місцевим каналом про нього не згадали. Після того турніру ця людина більше ніколи не підтримувала шахи. І інший приклад в м.Чуднів: спонсори заходу згадуються в турнірному звіті, відповідають на питання у відеоролику про змагання, про їх організатори обов’язково подають інформацію у місцеві газети, при всіх учасниках дякують за небайдужість та підтримку, залучають до виступів на відкритті змагань, нагородження призерів. Тому немає нічого дивного, що навіть в важкі економічні часи турнір «Чуднівська вежа» проходить і спонсори навіть не сумніваються в тому що такий захід потрібно підтримувати безумовно. Як кажуть в таких випадках: «коментарі зайві».
         Коли анонс про турнір готовий і розміщений на сайті Федерації шахів області настає час направити його на сайт Федерації шахів України. Для цього достатньо написати електронного листа з прикріпленим Положенням та ссилкою на анонс турніру на сайті області на електронну адресу котра вказана на сайті ФШУ.
         Також є тренери, котрі інтернетом не користуються. Їм необхідно передати роздруковане Положення про змагання. Коли вам будуть телефонувати учасники та запитувати якусь інформацію розмовляйте з ентузіазмом та радістю в голосі, ставтесь до шахістів з глибокою повагою, так ніби від їх приїзду на ваш турнір залежить дуже багато. Надавши чіткі відповіді на поставлені запитання скажіть: «Обов’язково до нас приїзжайте, вам неодмінно турнір сподобається і надалі ви самі будете розповідати друзям, про те що такий турнір не можна пропускати». Всі люди в чомусь егоїстичні, і це вам як організаторам зіграє на руку, шахісти не зможуть відмовити собі в честі зіграти в такому турнірі, де до їх ставляться як до «великих і шанованих членів суспільства».
  1. Підготовка турнірного залу

         Літо 2010 року, м.Малин. Шахісти з м.Бердичів приїхали на турнір, проте прийшовши за вказаною адресою побачили що двері зачинені. До початку змагань лишалось приблизно півгодини. Зателефонувавши організатору вони його здивували своєю появою, він сказав що наразі ще знаходиться вдома, проте тепер швиденько збереться і прийде. Потрапивши в ігровий зал учасники не побачили шахів, тому довелось допомогти організатору із розстановкою фігур. Коли справа дійшла до реєстрації, виявилось що в організатора немає рейтинг-листа та програми для проведення жеребкування. Одному з гостей міста довелось сходити в інтернет-клуб та скачати все необхідне. І після реєстрації нарешті розпочався турнір.
         Один із останніх прикладів: січень 2015 р. м.Житомир, 1 етап дитячого Кубка області. Учасники прибувають до приміщення обласної бібліотеки на реєстрацію змагань, де сплачують 40 грн турнірний внесок. Проте в залі столи ще порожні, нічого не розставлено. Під час реєстрації в залі з’являється організатор, котрий несе пакети із шахами та годинниками. Розуміючи, що самому буде непросто виконати необхідне він звертається до учасників про допомогу. Люди сплачуючи внесок, не повинні завчасно розслаблятись, оскільки організація турніру частково лягає на їх плечі. Під час змагань відсутній інформаційний стенд для результатів та жеребкування. Як наслідок, ніхто із присутніх учасників, їх батьків, тренерів не володіють інформацією про хід турнірної боротьби. Єдине джерело інформації це ноутбук, за котрим головний суддя проводить жеребкування, проте учасникам заборонено масово туди підходити, оскільки там стелажі з книгами і окрім незручностей пов’язаних з тіснотою місця, читачам бібліотеки в принципі заборонено туди заходити.
         Приведені приклади показують, що підготовка турнірного залу більш серйозна річ, ніж деяким організаторам здається. Чи варто зазначати, що такий порядок справ як у цих прикладах негативно впливає на репутацію турніру? Для порівняння в м.Жмеринка Вінницької області турнірний зал готується також в процесі реєстрації, проте там шахісти на це не зважають, оскільки даний недолік перекривається високим призовим фондом. Призи – це один з найголовніших атрибутів турніру, і якщо вони високі, то шахісти не будуть особливо реагувати на дрібні недоліки. Проте якщо ви встановлюєте в турнірі високий турнірний внесок, видаючи при цьому не надто високі призи, котрі формуються із тих же самих внесків учасників і ще при цьому просите учасників про допомогу в підготовці турнірного залу тоді в учасників і справді небагато приємних емоцій від змагань. І мотиву приїздити на ваш турнір знову в них просто може не бути.
         Турнірний зал необхідно готувати за день до початку змагань. Окрім того, що у вас не буде зайвого клопоту в день змагань, ви ще матимете запас часу щоб продумати чого для турніру не вистачає і як ці недоліки виправити. Ви вже знаєте, який формат вашого турніру, тому відповідно плануєте скільки рядів із шахами вам потрібно розставити, і скільки орієнтовно необхідно посадочних місць. Продемонструємо підготовку турнірного залу на прикладі 5 етапу дитячого Гран-Прі 2014 Житомирської області «Лідери шахової мережі».
         Згідно Положення про змагання даний етап мав наступний формат:
– Турнір Г – до 8 років;
– Турнір В – до  10 років;
– Турнір Б – до  13 років;
– OPEN-турнір – всі бажаючі шахісти.
         Причому дитячі турніри Б, В, Г граються з контролем часу 30 хвилин без запису партій, а OPEN-турнір з контролем 45 хв з обов’язковим записом партії.
         Враховуючи формат відразу стає зрозуміло, що OPEN-турнір необхідно проводити в окремому залі. Інакше під час змагань діти своїм шумом будуть заважати дорослим, а розсадження дітей для початку наступного туру може припасти на цейтноти дорослих. Якщо заздалегідь ці всі моменти організатор не передбачить, тоді проблеми доведеться відчути під час змагань; вирішувати їх буде непросто і знову ж таки страждає репутація змагань.
         Змагання проходять в 25-му гарнізонному Будинку офіцерів м.Житомир. Зал для гри порожній, там проводяться дискотеки. Відразу домовляємось з директором про те, що для змагань окрім даного залу необхідна ще додаткова аудиторія і зазначаємо скільки нам необхідно столів та стільців для змагань. Оскільки змагання проходять в суботу-неділю, то приходимо готувати зал в п’ятницю. Розпочинаємо зі зносу меблів до залу, котрі розставляємо в три ряди, на кожному з рядів буде проходити окремий дитячий турнір. Розставивши столи і стільці ми виявляємо, що столи брудні, подерті та помальовані. Проте ми до цього підготувались, оскільки вже не перший раз проводимо турніри в даному закладі. Для накриття столів було закуплено в секонд-хендах різні скатертини, простині та простирадла. Даний матеріал було розрізано і перетворено в скатертини, котрими накриваються ряди зі столами. Тепер турнірний зал отримує «свіжий вигляд», оскільки столи, накриті білим матеріалом, справляють приємне враження.
         Тепер починаємо розставляти шахи з таким розрахунком, щоб між дошками помістились шахові годинники та номери дошок. На імідж турніру впливає звісно і інвентар на котрому проводяться змагання, набагато краще коли всі шахівниці «стаунтон», ніж звичайні пластмасові шахи. Проте ці моменти продумані набагато раніше: коли закуплялись шахи то придбано було 50 комплектів «стаунтон», котрі значно дорожчі за звичайні пластмасові шахи. З годинниками справа складніша, вони занадто дорогі, тому у наявності є близько 15 електронних годинників, а всі інші механічні. Причому своїх власних годинників не вистачає, тому заздалегідь потрібно було вирішити питання із шаховою школою про те, щоб взяти їх годинники для проведення змагань.
         Далі номерки, котрі помічають номер шахівниці. Заради кращого іміджу номерки були підготовлені заздалегідь кольорові, де окрім номера є поряд шахова фігура, емблема ФІДЕ, та емблема серії турнірів Гран-Прі. Дрібниць не буває, якщо ми хочемо щоб про наш турнір пішла добра слава і до нас приїздило багато учасників, в тому числі і з інших областей, маємо все робити з душою та якомога якісніше. Номерки розкладаємо з протилежного до входу кінця залу. Для того, щоб люди котрі входять і виходять із залу не заважали стукотом дверей і своєю біганиною сильнішим учасникам та лідерам. І нарешті на початку кожного ряду потрібно помітити котрий саме тут проходить турнір. Для цього на комп’ютері розроблено логотип кожного турніру, де зазначено назву турніру, є фотографія з попередніх змагань та емблема Гран-Прі. І такі проламіновані таблички ми приклеюємо на початку кожного з рядів, по їх видно котрий тут проходить турнір.
         Після того як столи, стільці розставлені відповідно до кожної шахівниці, годинники та номерки біля кожної шахівниці, настав час підготувати загальне оформлення залу. Знаючи що в цьому залі порожні стіни, надруковано заздалегідь прекрасні кольорові плакати на шахову тематику. На деяких з них просто шахи, на інших діти за шаховою дошкою, фотографії з попередніх етапів, декілька з них спеціально розроблені так, що на них зазначені кращі учасники попередніх етапів. Є плакати з логотипом серії турнірів Гран-Прі, з логотипом саме даного етапу «Лідери шахової мережі» та плакат із державною символікою. Даними плакатами гармонійно прикрашаються стіни турнірного залу, плакат з державною символікою вішається в тому місці, куди за сценарієм будуть дивитись присутні під час звучання державного гімну України. Тепер зовнішній вигляд ігрового залу поліпшився.
         Наступний момент котрий обов’язково готується в турнірному залі це стіл з нагородами. Стіл застеляється скатертиною і на ньому розкладаються грамоти, медалі, кубки, призи та конверти для грошових призів. Також між нагородами розставляємо нестандартні, оригінальні шахи з морською тематикою і в центрі столу кладемо гетьманську булаву. На конверти заздалегідь підготовлено прекрасні кольорові таблички з логотипом етапу, зазначенням турніру та місця учасника (такі підписи конвертів спростять нам роботу під час нагородження). Розкладаємо всі ці нагороди творчо, красиво та гармонійно, оскільки це також репутація. Крім того на змаганнях буде працювати фотограф та відео-оператор, і стіл з нагородами потрапить у об’єктиви їх камер. Стосовно грамот, то вони мають бути зарання віддруковані на принтері, з печаткою та підписом. Вільним на грамоті залишається лише рядок на котрому ручкою організатор напише прізвище та ім’я людини, котра виграє грамоту.
         Наступне що потрібно в залі підготувати називається «радіофікація». Цей термін включає в себе справні колонки, мікрофони, проектор, комп’ютер та принтер. З проектора будуть показуватись різноманітні відеоролики під час реєстрації, щоб учасники котрі зареєструвались були зацікавлені і не стомлювались від очікування. Мікрофони необхідні для виступу гостей, оголошень суддівської колегії та оголошення призерів на церемонії нагородження. Комп’ютер (краще якщо це ноутбук) потрібен для швидкого та оперативного жеребкування, а принтер для друку матеріалів. Відповідно, заздалегідь ми готуємо відеоролики та музику котрі будуть використані під час заходу.
         Не забуваємо розмістити в залі мусорні урни, а в санвузлах туалетну бумагу та освіжувач повітря.
         Окремо маємо спланувати де у нас буде інформаційний стенд, на котрому буде вивішуватись жеребкування та розміщення учасників після кожного туру. Враховуючи умови залу – а саме те, що біля рядів знаходяться колони вирішуємо, що результати кожного турніру будуть вивішуватись на колону, що знаходиться поряд. Якщо у нас не було б таких зручних колон, то необхідно було б підготувати окремий інформаційний стенд, на котрому приклеїти файли і вставляти туди результати жеребкування та розміщення учасників після чергового туру. 
         Після того як зал для дитячих турнірів готовий переходимо до підготовки аудиторії, в котрій буде проводитись OPEN-турнір. Тут за схожою процедурою розставляємо меблі та інвентар, проте між дошками робимо більше простору, оскільки в цьому турнірі шахісти будуть записувати партії і необхідно щоб їм було зручно це робити. Також на кожну шахівницю кладемо по 2 чистих бланки.
         Після того як ігрові зали розставлено, настав час підготувати все необхідне для чіткої реєстрації учасників змагань. Для цього в коридорі ставимо два столи, котрі накриваємо скатертиною. Ставимо на підставці табличку з написом «РЕЄСТРАЦІЯ» і розкладаємо чотири таблички з підписом кожного з турнірів. Біля кожної таблички кладемо ручку, чисті листи бумаги, бейджик судді турніру (котрий він прищепить на одяг при появі на турнір), папку для збору внесків, рейтинг-лист та список учасників, що вже приймали участь в попередніх етапах з повною інформацією, котра нам необхідна. Ставимо ноутбук поряд на столі для реєстрації, куди будуть оперативно вводитись учасники в шахову програму.
         В коридорі вивішуємо План заходу, в котрому чітко прописано час початку церемонії відкриття, початок кожного туру, обідня перерва, додаткові конкурси, якщо такі заплановано, час початку церемонії нагородження. І на завершення вивішується на вулиці при вході в будівлю рекламний плакат турніру.
         Тепер є впевненість, що все до змагань підготовлено на належному рівні. Якщо вам буде подобатись зал настільки, що ви звідти просто не захочете йти – будьте впевнені учасникам він сподобається не менше!
  1. Планування церемонії відкриття та сценарію заходу

         На попередній стадії ми підготували «радіофікацію», а це означає що з церемонією відкриття все має бути нормально. Для церемонії відкриття окрім офіційної частини бажано підготувати якісь артистичні номери, це може бути танець, вірш чи пісня. Також варто проглянути список можливих учасників чи не припадає в когось із них День народження на дні турніру. Якщо знайдений такий учасник, йому необхідно підготувати подарунок, наприклад торт із палаючими свічками і на церемонії відкриття його привітати від імені організаторів.
         На турнірі Меморіал Анфьорова в м.Коростишів літом 2014 р. на відкритті змагань була маленька концертна програма з національною символікою. Учасники з захватом це переглянули і приємно про це згадували. Коли я цікавився, що людям більше всього запам’яталось, то це була концертна програма на відкритті змагань.
         Планування сценарію заходу включає в себе наступні пункти:
  1. Робота фотографа;
  2. Відеоролик про змагання;
  3. Харчування учасників;
  4. Розробка Плану заходу, котрий вивішується на інформаційному стенді.
  5. Сценарій ведучого для церемонії відкриття.
Фотограф та відеооператор на змаганнях мають бути з двох причин, що важливіші за інші: 1. їх роботи створюють прекрасну рекламу турніру, проглянувши фото та відеоролик в інтернеті у звіті про турнір, шахісти які ніколи не чули про ваш турнір побачать високий рівень змагань і приїдуть до вас в наступний раз; 2. результати роботи фотографа та відео оператора зможе для себе взяти кожен учасник. А це важливо, оскільки призи виграють мало учасників а фото та відео отримує кожний. Та й зрештою люди не вічні: колись ми постаріємо і будемо, оглядаючись на пройдений життєвий шлях, аналізувати свої звершення. І фото та відео змагань будуть нам додавати позитивного настрою. Є такий афоризм «Шляхи Господні незбагненні», раптом серед юних учасників вашого турніру є майбутні мільйонери, керівники банків, фірм, або президенти. Маючи їх фото ви колись у майбутньому зможете звернутись до них по допомогу шахам і навряд вони відмовлять, оскільки будуть пам’ятати які приємні емоції вони отримували від таких змагань в дитинстві.
З професійним фотографом, вартість роботи якого оплачується по годинам домовляйтесь про його прихід в той час коли турнір вже в самому розпалі, з другого або третього туру. І запрошуйте саме професійного фотографа, оскільки як попало фотографувати може кожен, і ті фотографії потім не дуже виникає бажання переглядати. Як сказав мені перед одним із турнірів Ігор Випханюк: «Та навіщо тому фотографу платити гроші. Я сам можу взяти пушку і наклацати фотографій». Щоб зрозуміти різницю, рекомендую всім бажаючим проглянути фотографії з турнірів, що проводив І.Випханюк і турнірів, що проводились мною. Фотографії вам скажуть все без слів. На фотографу економити не варто, можна не знімати відео, але фотографії мають бути на супер-рівні.
         Для зняття відеоролику необхідно знайти окрім відео оператора ще й ведучу. Це має бути симпатична та розумна дівчина, таку нескладно знайти серед юних шахісток. Ви маєте продумати сценарій ролика і для ведучої написати слова, котрі вона має сказати у ролику та список запитань спонсорам заходу та учасникам. Відеоролики бувають різними за своїм змістом та тривалістю, ми в наших турнірах орієнтувались на ролики голландського турніру Вейк-ан-Зеє.
         Харчування учасників додає вашому турніру дуже значний плюс, а в фінансовому плані це вартує не більше ніж розмір одного з призів! Дана істина стала мені зрозумілою нещодавно. І справді є турніри на котрі спонсори дають значні гроші. Ось для прикладу на турнірі в м.Здолбунів, Рівненської області перші три призи високі: 1 – 2000 грн, 2 – 1500 грн, 3 – 1000 грн. Разом це 4500 грн. А якщо скажімо з цих призів забрати 1000 грн і направити їх на харчування учасників, то це нікого не образить, оскільки невідомо заздалегідь, хто ці призи виграє; а для репутації турніру це значний плюс. Учасників будуть безкоштовно харчувати, шахісти таке оцінять. В процесі турніру затрачаються значні розумові ресурси і голод приходить непомітно. А виділених грошей вистачить, щоб замовити гарячі пончики, пиріжки, фрукти, мінеральну воду тощо. І таким чином ця опція, котра ніякого особливо важкого навантаження на бюджет турніру не накладає робить турнір ще більш спокусливим. Для прикладу на турнірі «Чуднівська Вежа», що проходив у квітні 2015 року призи були невисокими, перше місце лише 400 грн, проте було харчування учасників. І як наслідок участь приймали представники 8-ми областей України. Висновки робіть самі.

Мітельшпіль

Мітельшпіль організації шахового турніру триває на протязі всього часу доки в турнірному залі знаходяться учасники змагань. Якість проведення турніру залежить в першу чергу від того наскільки добросовісно ви підготували все те, про що було сказано в дебюті. Якщо сплановано та підготовлено все максимально чітко, турнір проходить легко та приємно. Учасники задоволені прекрасним турнірним залом, чіткою реєстрацією, привітними організаторами, спокійною музикою, яскравими відеороликами, що прокручуються під час реєстрації, обіднім харчуванням, прекрасним столом із призами і багато чим іншим.
Відомий полководець О.Суворов сказав «Важко у навчанні – легко у бою!». Так само і в роботі організатора, якщо було важко при підготовці турніру, тоді на змаганнях буде легко, оскільки вже все заздалегідь підготовлено і сплановано. І зворотня сторона медалі: якщо нічого крім Положення не підготовлено, тоді важко буде в день змагань, коли потрібно і реєструвати учасників, і зал розставляти, і призи закуповувати тощо. В такому випадку «крутишся як білка в колесі» і все-рівно не встигаєш на належному рівні все зробити.
На турнірі головний організатор, а також судді мають бути одягненими солідно та офіційно, в костюмах. Оскільки ви демонструєте всім своїм видом що тут все серйозно. В шахових правилах це називається «дресс код». «Приваблива особистість» – ще один серйозний плюс, котрий розуміють успішні люди та жінки. Першим це потрібно для приваблювання клієнтів, а другим – чоловіків.
         З’явившись зранку за півгодини до реєстрації, включіть відеоролик на шахову тему на проекторі або приємну музику в турнірному залі, не дуже голосно. Перевірте роботу принтера, щоб не було проблем коли необхідно буде друкувати жеребкування. Потім займайте місце за столом реєстрації і починайте реєстрацію перших учасників доки ці місця не займуть судді. На реєстрації все має бути чітко та швидко зроблено. Суддя бере внесок учасника і в рейтинг-листі або в базі дітей, що грали раніше ставить навпроти нього галочку. Людина котра вводить учасників у програму після вводу обводить галочку і таким чином не буде плутанини, хто введений в комп’ютер, а хто ні.
Після реєстрації настає час відкривати шаховий турнір. Для прикладу приведемо план церемонії відкриття турніру.
План відкриття 4 етапу «Лідери шахової мережі»
         Ведучий: Шановні учасники, батьки, тренери та всі присутні гості свята вітаємо вас на 4 етапі дитячого Гран-Прі 2014 Житомирської області з шахів «Лідери шахової мережі». Для відкриття змагань просимо всіх встати, звучить Державний Гімн України.
         Звучить державний Гімн (в цей час учасники заспокоюються, особливо діти)
         Ведучий: Наш захід проходить в прекрасному приміщенні, 25-му гарнізонному Будинку офіцерів, котрий традиційно надано для потреб шахової спільноти його дирекцією. Для привітання учасників слово надається директору даного закладу Ларисі Василівні Вовкогон.
         Виступає директор приміщення, в котрому проходить захід
         Це важливий момент – в першу чергу привітальне слово надається директору закладу, де проходять змагання. Якщо тільки директор не зазначив інше, наприклад, що він не бажає виступати на відкритті. Пам’ятайте про вдячність перед людьми та організаціями, що надають реальну дієву та матеріальну допомогу. Шахісти будуть вдячні вам, як організатору, оскільки вони знають що всі питання пов’язані з турніром вони вирішували через вас. І лише вам відомо хто і як реально вам допомагав. Цим людям ви маєте зі свого боку віддячити увагою, залученням до дійства, вдячністю у звіті про змагання і хоча б коробкою цукерок через кілька днів після турніру. Тоді в наступний раз вся процедура організації змагань буде робитись набагато легше та швидше, ваша репутація вдячної людини буде змушувати людей йти вам на зустріч. Рекомендую прочитати книгу Дейла Карнегі «Как завоевывать друзей и оказывать влияние на людей».
         Ведучий: Традиційно наш захід підтримується Житомирським обласним центром фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх». До привітального слова запрошується директор Адам Іванович Хільченко.
         Виступає директор ЖОЦФЗН «Спорт для всіх»
         Ведучий: Високий призовий фонд змагань, за котрий ви будете змагатись у спортивній боротьбі надано Партією Розвитку України. Ми сподіваємось і на подальшу співпрацю з даною політичною силою. До привітального слова запрошується голова обласного осередку М.М. Защитніков.
         Виступає спонсор заходу
         Ведучий: Враховуючи непростий час, котрий переживає Україна. А саме війна на Сході, де щодня гинуть люди пропоную хвилиною мовчання вшанувати світлу пам’ять героїв та простих людей, котрі загинули за волю та незалежність нашої держави.
         Включаємо метроном, котрий лунає напротязі хвилини
         Ведучий: Зараз попрошу вас бути максимально уважними, ми проведемо перекличку учасників. Уважно слухайте чи буде вас названо в тому турнірі, куди ви записувались на участь. Якщо кого не буде названо відразу піднімайте руку.
         Проводиться перекличка учасників
         Ведучий: Тепер дозвольте представити вам суддів ваших турнірів. (йде представлення суддів кожного з турнірів). Слово надається головному судді змагань, котрий розповість про регламент та правила турніру.
         Якщо підготовлено якісь артистичні номери, то їх доречно вставляти в ті моменти, коли учасникам стає скучно слухати офіційну частину. Такою орієнтовно може бути церемонія відкриття. Саме важливіше тут чіткість, та належна робота мікрофонів.
         Стосовно суддівства турнірів тут багато розповідати не має сенсу, оскільки суддя керується чіткими правилами ФІДЕ. Хоча бували і непередбачувані ситуації в наших турнірах. В одному з турнірів учасник через неправомірне, на його думку, рішення судді зі слізьми на очах вимагав у організатора повернути йому турнірний внесок. В іншому турнірі учасник через невірне рішення судді покинув змагання. В таких ситуаціях рекомендую вам, як організаторам, мати повагу в першу чергу до себе, і діяти так щоб не дати учасникам «вилізти на голову», оскільки своїм рішенням ви створюєте прецедент, до якого можуть у майбутньому апелювати інші учасники в подібних ситуаціях. Ви проводите турніри для справжніх спортсменів, а спортсмен у своїх невдачах причини шукає в собі, а не в судді чи організаторах.
         Під час турніру саме найважливіше за чим має слідкувати організатор та судді це тиша в турнірному залі. Щоб не було такого як на одному районному турнірі: триває тур, а суддя через весь зал кричить: «Марина ти не бачила де лежать медалі за третє місце?». А колега у відповідь: «Подивіться в нижній шухляді». Коментарі зайві, суддям ще потрібно набиратись досвіду.
         В запланований час між турами проводиться планове харчування учасників. Для цього в коридорі заздалегідь готуються столи, на яких людина котра підготує все необхідне розкладеться. Харчування проводиться за принципом «шведського столу», коли із всього, що є на вибір учасник бере те, що йому хочеться. Рекомендую вам враховувати особливості вашого міста і якусь страву робити традиційною, саме її будуть шахісти асоціювати з вашим турніром. Наприклад в Чуднові традиційними є «книші по чуднівськи», не всі їх їли, проте всі хто читає турнірні звіти, знають що така страва подається. На турнірі Вейк-ан-Зеє подають традиційно гороховий суп. В роки війни його подавали вимушено оскільки були важкі часи, і це був найдешевший варіант. А тепер уже учасників ним харчують, щоб дотримуватись традиції.
         Наближається час завершення турніру і починається останній тур. Це вже сигнал організатору, що необхідно готуватись до церемонії нагородження призерів та закриття змагань. Необхідно розкласти грошові призи в конверти, а на столі з нагородами розкладаємо призи в такій послідовності, в котрій буде йти нагородження. В такій же послідовності розкладемо і медалі. Грамоти забираємо до комп’ютера і як тільки якийсь турнір закінчився і відомі результати відразу підписуємо грамоти. Наше завдання максимально швидко підписати грамоти, розкласти їх в тій послідовності в котрій будуть визиватись призери і розпочинати нагородження. Тепер стає зрозумілим, чому важливо грамоти було роздрукувати заздалегідь. Уявіть якби необхідно було ручкою в день турніру повністю заповняти 20 чистих грамот. Приїзжим учасникам необхідно на поїзд, автобус а в нас підпис грамот може забрати до години часу. Якщо перед турніром все було заздалегідь сплановано і підготовлено, то тут все буде швидко підписано і підготовлено до церемонії закриття змагань.
         Організатор залучає до церемонії нагородження спонсорів та високих посадовців. Для вручення призів необхідно три людини. Наприклад, мер міста буде вручати грамоти, спонсор турніру буде вішати на призерів медалі, а третя людина буде вручати призи і конверти з грошовими призами, котрі розкладені на столі в необхідній послідовності. Кожному із учасників церемонії ви пояснили, що і за чим видавати і після цього настав час завершувати турнір.
Орієнтовний сценарій церемонії нагородження
         Ведучий: Ось і підійшов до завершення наш захід. Дякуємо всім учасникам, котрі приїхали до нас. Запрошуємо вас приїздити і надалі. Турнір пройшов в дружній спортивній боротьбі, учасники незважаючи на турнірну конкуренцію, поводили себе коректно та ввічливо. Залишилось нам нагородити призерів, проте перш ніж перейти до нагородження запрошуємо до привітального слова міського голову Іванова І.І.
         Виступає міський голова
         Таким чином ведучий надає по черзі слово всім гостям та спонсорам, котрі бажають виступити.
Ведучий: Що ж тепер перейдемо до найцікавішого, нагородження призерів.
Лунає урочиста музика «We are the champions», під яку ведучий оголошує по черзі призерів
         Музика неодмінний атрибут церемонії нагородження, особливо враховуючи той факт, що весь турнір проходив у повній тиші, то під час вручення призів драйвова музика повертає людям бадьорий, беззаботний настрій.
         Ведучий: На цьому наші змагання завершено. Очікуйте через декілька днів на сайті Федерації шахів турнірний звіт, де ви зможете прочитати про перипетії турнірної боротьби, скачати турнірні фотографії, подивитись відеоролик про наш турнір. А зараз прошу всіх встати, для закриття змагань звучить державний гімн України.
         Звучить державний гімн
         Ведучий: Якщо кому потрібні таблиці з результатами то прошу підійти і їх отримати.
         Ви видаєте необхідні учасникам таблиці з результатами, котрі друкуєте з принтера. Якщо хтось із учасників просить записати турнір у залікову книжку спортсмена, то ви відразу це робите. Для цього ще необхідна печатка, тому бажано щоб вона у вас в цей час була. І для учасників, котрим потрібно проставити відрядження також важлива печатка. Пам’ятайте про це.
         Після того як останній учасник покинув турнірний зал мітельшпіль завершено. Можете видихнути з полегшенням, оскільки сама важка робота позаду. Попереду ще ендшпіль, проте там робота легша, оскільки основне завдання «справити на учасників приємне враження» – вже виконано.

Ендшпіль

Ендшпіль включає:
  • прибирання турнірного залу та приміщення після змагань;
  • набір таблиць з результатами змагань та подання необхідних матеріалів на обрахунок рейтингу;
  • подання звіту про змагання до державних органів та інстанцій, котрим звіт потрібен;
  • отримання фотографій та відео з турніру;
  • підготовка звіту для шахового сайту;
  • подяка всім спонсорам, організаціям, що допомагали в проведенні через різні ЗМІ.
Після змагань організатор відповідальний за прибирання турнірного залу, необхідно його повернути до того стану, в якому він був перед шаховим турніром. Якщо директор приміщення попередив, що зал має бути прибраним в той же день, коли завершуються змагання тоді доведеться, не дивлячись на втому, це зробити відразу після церемонії нагородження. В іншому випадку це можна відкласти на наступний день. Якщо ви домовлялись за приміщення, тоді маєте там навести порядок і прийти подякувати директору. Якщо ж ви це не зробите тоді не дивуйтесь якщо в наступний раз вам не нададуть можливості там проводити змагання.
         На наступний день організатор набирає в електронному вигляді турнірні таблиці. Краще якщо вони будуть «розгорненими», тобто такими в яких можна прослідкувати хто з учасників з ким як зіграв. Ця інформація знадобиться для історії. В більшості турнірних звітів приводяться таблиці з кінцевими результатами, хто скільки набрав очок. Проте якщо ви цінуєте репутацію ваших змагань, то не полінуйтесь і наберіть на комп’ютері розгорнені таблиці з рухом по турах. Тим більше що вам особисто при написанні турнірного звіту буде добре видно як йшов по турнірній дистанції учасник, про якого ви пишете.
         Якщо турнір проводився з обрахунком національного рейтингу, то ви друкуєте всі необхідні матеріали для відправлення на обрахунок. А саме: стартовий список учасників, результати всіх турів, кінцеве розміщення учасників. Ці матеріали ви подаєте тій людині, котра в вашій області відповідає за відправлення турніру на обрахунок рейтингу.
         Також готуємо всі матеріали, котрі необхідно подати в державні органи, що допомагали в проведенні заходу, в першу чергу тій структурі, чия печатка стоїть на Положенні про змагання. Туди необхідно подати заявки з печатками від учасників, котрі були зібрані суддями при реєстрації, кінцеві таблиці з результатами, відомості про суддів, та протоколи з підписами учасників що були призерами. Враховуючи нашу бюрократичну систему, коли державний орган виділяє на турнір грамоти, вартість якої 2 грн і вимагає подавати звітність де будуть перелічені всі люди, що цю грамоту отримали з їх підписами та ідентифікаційними кодами, то це абсурдно. В такому випадку рекомендую вам заповнити таку звітність самому після змагань і попросити різних людей там порозписуватись. А краще всього якщо від державного органу дійсно виділяються тільки грамоти, то придбати їх самому, менше буде клопоту.
         На наступний день ви вже зможете отримати від фотографа диск з фотографіями. З відео питання так швидко не вирішується. Тут необхідно дати тиждень часу відео оператору щоб він встиг опрацювати матеріал і зробити якісне відео. Ви зі свого боку маєте йому написати, як правильно у ролику підписати турнір, людей що дають інтерв’ю та відповідають на питання ведучої, а також вибрати із фотографій фото призерів, підписати кожну з них і передати оператору. Він наприкінці ролику зробить слайд-шоу призерів.
         Отримані фотографії закачуємо в інтернет, в якусь соціальну мережу, де створюємо альбом з назвою турніру. Краще всього вам створити окрему групу, посвячену вашим турнірам. З особистого досвіду: коли Федерація шахів області блокує мої матеріали, то я без проблем розміщую їх в своїй групі, де збираю архів всіх турнірів, котрі провожу; люди мають можливість прочитати те, що на думку інших їм знати не потрібно. В наш час інтернету не так просто змусити людину мовчати, як це було, для прикладу, в СССР. А відео просимо оператора, закачати на ютуб. Ссилки на відео та фото відправимо модератору шахового сайту разом зі звітом про змагання.
         Тепер у нас все готово для написання звіту про турнір. Для написання цікавого та інформативного звіту необхідне натхнення, якого в зв’язку із втомою від змагань немає відразу. Тому звіт про турнір пишеться як правило на третій день після турніру, до того часу вже можна відпочити і обдумати сюжет звіту та яскраві, нестандартні ситуації що зустрічались на змаганнях. Приклади моїх звітів  ви можете побачити на сайті Федерації шахів Житомирської області в розділі Дитячий кубок області за 2013-2014 роки та звіти про турніри «Чуднівська вежа».
         Звіт має бути яскравим, текст розбавлений фотографіями та картинками. Щоб читаючи його виникало враження ніби читаєш глянцевий журнал. Важливо якомога повніше подякувати спонсорам, зазначити основні тези з їх виступів, додати фотографії. Якщо в турнірі були цікаві моменти чи спірні ситуації варто про це написати. Для когось із читачів це буде досвідом, а для вашого звіту цікавий матеріал. Як постійно доводить мені президент ФШЖО Сачук А.М. звіт має бути позитивно-мотиваційним і в ньому не мають вказуватись жодні негативні моменти. Чим більш повнішим буде матеріал тим краще, люди з радістю почитають про всі перипетії. Якщо ви сумніваєтесь писати про щось чи ні, тоді краще пишіть. Навіть якщо це виявиться помилкою ви будете знати чого в наступний раз робити не потрібно.
         Коли звіт написаний ви цей документ, таблиці, ссилки на фото та відео відправляєте модератору шахового сайту, котрий виставить матеріал на сайт. А потім відразу вказуєте біля яких слів яку фотографію потрібно розмістити. Вам навіть не потрібно хвилюватись за розповсюдження інформації по іншим сайтам. Оскільки сайти новин самі цю інформацію відразу забирають на свої сайти. Єдине що вам ще потрібно зробити це подати матеріал у місцеві газети. В них основну увагу приділяйте спонсорам та учасникам вашого міста, що продемонстрували кращі результати.
         На завершення підведемо короткий висновок.

ВИСНОВОК

         З точки зору організації, шаховий турнір можна порівняти з повноцінною шаховою партією, котра складається з дебюту, мітельшпілю та ендшпілю.
Дебют триває з моменту прийняття рішення про проведення турніру і завершується в момент появи першого учасника на реєстрацію на змагання. Дебют включає:
– підготовка Положення про змагання;
– реклама турніру;
– підготовка турнірного залу;
– планування церемонії відкриття та сценарію заходу.
Мітельшпіль  розпочинається з появою першого учасника на реєстрацію та завершується після офіційного закриття змагань. Мітельшпіль включає:
  • реєстрація учасників;
  • церемонія відкриття змагань;
  • суддівство турнірів;
  • харчування учасників;
  • підведення підсумків;
  • церемонія нагородження призерів та закриття змагань.
Ендшпіль розпочинається з наступного дня після проведення турніру і завершується остаточним повноцінним звітом про турнір на шаховому сайті та інших джерелах масової інформації. Ендшпіль включає:
  • прибирання турнірного залу та приміщення після змагань;
  • набір таблиць з результатами змагань та подання необхідних матеріалів на обрахунок рейтингу;
  • подання звіту про змагання до державних органів та інстанцій, котрим звіт потрібен;
  • отримання фотографій та відео з турніру;
  • підготовка звіту для шахового сайту;
  • подяка всім спонсорам, організаціям, що допомагали в проведенні через різні ЗМІ.
Організатор має ставити себе на місце рядового учасника турніру і робити все так, як би йому хотілось щоб було зроблено, якби він грав у цьому турнірі. Старайтесь зробити справу добре, тому що погано і так вийде.
На цьому завершую свій матеріал. Зарання хочу вибачитись перед тими людьми чиї помилки в організації змагань приводились у матеріалі. Дивіться на речі ширше, завдяки цим помилкам ми тепер розуміємо як потрібно поступати правильно.
Хтось прочитавши цей матеріал буде вважати його таким, що не заслуговує уваги. Проте я чесно розповів про організацію шахових змагань з такої точки зору, яка мені видається правильною. Сам з радістю прочитав би такий матеріал і багато що прийняв на початку своєї діяльності в сфері організації турнірів. Успіхів вам на організаторській ниві, ця справа доставляє задоволення, якщо їй віддаєшся з душою, інакше вона може показатись невдячним ділом.
І на завершення, замість епілогу приведу вірш Р.Кіплінга, в якому заложено багато корисних порад та мудрості.

Штукун А.В., організатор шахових турнірів в Житомирській області.

 

Спокійним будь, коли всі шаленіють
І за шаленство ще й тебе клянуть;
Коли ніхто тебе не розуміє –
Звіряйсь на себе і спокійним будь;
Чекаючи, не виснажись від втоми;
Ошуканий, не вдайся до брехні;
Не видавайся янголом нікому
І не зважай на вигуки дурні;

Свої думки завжди відстоюй тихо,
В безодню марних мрій не поринай,
Готовий будь зустріти Щастя й Лихо –
Вони ж близнята, це ти добре знай;
Тримайсь, коли твої слова злочинно
Перевертають підлі брехуни;
Коли ж усе, що ти створив, загине –
Перепочинь і знову розпочни;

Будь здатен все найкраще, що ти маєш,
На стіл покласти, взятися до гри,
І не шкодуй, коли ти все програєш, –
Докупи сили і думки збери;
Умій примусить Серце, Нерви, М’язи,
Позбавлені снаги, тобі служить,
Коли душа згоряє вся одразу,
То тільки Воля каже: “Треба жить!”;

У натовпі собою залишайся,
А з королями гідність зберігай,
Ні ворогу, ні другу не піддайся,
Надмірної поваги не шукай;
Нехай секунда кожна у хвилині
Тебе веде до вірної мети –
Тоді весь світ до ніг твоїх полине,
І це не все – тоді Людина ти!


1 thoughts on “Стаття “Організація шахових турнірів”

Додати коментар